6 tips voor blijvend positief resultaat

David M. Schrader

“Energy flows where attention goes”

Een mooie spreuk die alles zegt. Is dat voor jou ook zo? Wat is energie? Wat is flow? Soms lijkt alsof alles tegenzit. Kansen doen zich niet voor, of je krijgt afwijzing na afwijzing. Het loopt gewoon niet zoals je dat wilt. Dat is vervelend. Juist dan is het goed om de focus te houden op de positieve dingen. Er is altijd wel iets waar je dankbaar voor kunt zijn. Toch? Is dat altijd gemakkelijk? Nee dat zeker niet!


6 positiviteit tips

Hier volgen 6 tips die je daarmee gaan helpen:

  • Voel dankbaarheid.

  • Voel liefde.

  • Drink water.

  • Neem afstand van je probleem/de situatie.

  • Houd je gedachten positief.

  • En lach. Lach zoveel mogelijk!


tip 1: Voel dankbaarheid

Schrijf elke dag minstens 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Ja echt elke dag! Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent, verandert je kijk op het leven. Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent, ga je steeds meer dingen zien waar je dankbaar voor bent. Dat helpt je om de energie om je heen positief te houden en zo trek je meer dingen aan om dankbaar voor te zijn.


tip 2: Voel liefde

Liefde is het sleutelwoord. Zonder liefde is er niets. Liefde voor jezelf, liefde voor het leven dat je leeft. Liefde voor de mensen en dingen om je heen. De basis voor het voelen van liefde is dankbaarheid. Ga die 3 dingen elke dag opschrijven! Vergroot je dankbaarheid en vergroot de liefde voor jezelf en je leven! Ook hierbij geldt dat wat je aandacht geeft groeit!


tip 3: Drink water

Water drinken? Ja dat is sowieso goed voor je. Ben niet bang dat je teveel water gaat drinken. 1.5 L. mag zeker. Je lichaam bestaat voor 70% uit water. Je bent jezelf bijna verplicht om voldoende te drinken zodat alle processen goed verlopen. En als je aan dit idee moet wennen, wijs ik je graag op het werk van Dr. Masuru Emoto die de kristalstructuren van water onderzocht nadat water aan verschillende woorden en typen muziek was blootgesteld.

De woorden ‘Liefde en Dankbaarheid’ leverden volgens Emoto verreweg het mooiste en meest symmetrische waterkristal op.

Water drinken zorgt ervoor dat je hersenen beter kunnen functioneren waardoor je je beter kunt concentreren, en daarmee ook oplossingen gaat zien. Ook als je stress ervaart en even de tijd neemt om een glas water te drinken, heb je (hoe klein ook) een momentje van rust.


tip 4: Neem afstand van je probleem/de situatie

Zolang je blijft kijken naar wat er allemaal ‘fout’ gaat of wat je allemaal niet hebt, gaat er ook niks veranderen. Door afstand te nemen, ontstaan er mogelijkheden. Schrijf het van je af, luister even naar je favoriete muziek, kijk een film, lees een boek, ga wandelen of fietsen. Ga iets heel anders doen. Grote kans dat er een oplossing komt zonder dat je er bewust aan gedacht hebt. Het universum geeft je namelijk nooit een ‘probleem’ op zich. Er komt altijd iets achter aan. En zolang jij blijft kijken naar het ‘probleem’ zie je de oplossing niet. “let it go”


tip 5: Houd je gedachten positief

Je gedachten positief houden? Dat klinkt misschien wat hocus pocus en is zeker niet makkelijk als het even tegenzit. Positieve gedachten zijn oh zo belangrijk. Al denk je maar: “vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan,” is al een stuk beter dan: “ zie je wel, alweer een slecht dag”. Wederom helpt het je als je weet waar je dankbaar voor bent. Want dan zou je daar aan kunnen denken. :)


tip 6: En lach. Lach zoveel mogelijk!

Wetenschappers hebben aangetoond dat het voor de hersenen geen verschil maakt of men echt lacht of doet alsof. Hoe dan ook maken de hersenen bij (nep)lachen endorfinen aan die een gunstige werking op het lichaam hebben. Wat vaker de mondhoeken omhoog trekken is dus al een prima stap op weg naar een beter gevoel en betere gezondheid.


Lachen zonder reden

Volgens een onderzoek van de Duitse psycholoog Dr. Michael Titze lachten de mensen in de jaren '50 zo'n 18 minuten per dag,  maar vandaag de dag nog maar 6 minuten per dag (ondanks de betere levensstandaard). Kinderen lachen wel 300-400 keer per dag, volwassenen slechts zo'n 15-20 keer per dag. Het lijkt er dus op dat we het lachen een beetje zijn verleerd en onszelf kwijt zijn geraakt. Kinderen hebben geen moeite om zonder reden te lachen, omdat ze zeer weinig remmingen kennen. De essentie van lachen zonder reden, is dan ook het ontwikkelen van de kinderlijke (eenvoudige, onschuldige) geest en een speelse houding.


Anti stress

Lachen ontspant de spieren. Het zorgt voor een grotere bloedtoevoer naar de extremiteiten en alle spieren in het lichaam. Het is wetenschappelijk aangetoond dat lachen het niveau van de stresshormonen epineprine en cortisol in het lichaam reduceert. Lachen is makkelijker dan mediteren. Door te lachen sluit men vanzelf al vele omgevingsfactoren uit.


Preventief en stimulerend

Lachen verhoogt de aanmaak van endorfine, een hormoon dat pijn reduceert en ontspannend werkt. Bij lachen wordt ook serotonine en dopamine aangemaakt, welke als antidepressiva in het lichaam fungeren.


Sociale voordelen

Lachen traint ook de gezichts-spieren. De huid wordt beter gevoed door een sterkere doorbloeding, wat zelfs een glans op het gezicht kan geven. Lachende mensen komen veelal aantrekkelijker en positiever op de omgeving over en krijgen vaak meer voor elkaar.

Lachen, ook in moeilijke situaties, brengt mensen dichter bij elkaar. Vaak dient het als ijsbreker en lucht het op. Wie bereid is om te lachen, kan daarmee menige remmingen overwinnen en meer zelfvertrouwen opbouwen. Men leert daardoor om beter te relativeren en zaken (ook problemen) positiever te bekijken.

Nu je al deze dingen weet, ga je toch zeker wel iets doen? Wil jij dat je energie weer gaat stromen? Wil jij allemaal positieve dingen aantrekken? Zorg er dan voor dat zelf positief bent. Wil je het maximale uit jouw leven halen? Zet dan vandaag nog de eerste stap.

Boeken over positiviteit:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *