Beoefen compassie – het maakt je gelukkig

Maria Uspenskaya

'Als je wilt dat ánderen gelukkig zijn, beoefen dan compassie.
Als je zélf gelukkig wilt zijn, beoefen dan compassie.’
 
~ Dalai Lama ~


De Dalai Lama pleit al jaren voor meer compassie. Steeds meer wetenschappers doen nu ook onderzoek naar het effect van compassie.

Zo ook de Engelse psycholoog Paul Gilbert. Volgens Gilbert bestaat compassie eruit dat je in staat bent lijden en behoeftes van jezelf of anderen te herkennen en daar liefdevol, zorgzaam op te reageren.

Hij onderscheidt 3 soorten compassie:

  • Compassie voor jezelf

  • Compassie naar anderen

  • Compassie van anderen naar jezelf

Compassie stelt ons in staat om gevoelens en emoties te ervaren, maar ook het ontwikkelen van mildheid, rust en zorgzaamheid.


Zelfcompassie

Zelfcompassie gaat verder dan alleen aardig zijn voor jezelf. Het gaat er ook om jezelf met mildheid te kunnen bekijken en je menselijkheid erkennen. Meer over zelfcompassie vind je in het artikel: Lief zijn voor jezelf.


Compassie naar anderen

Wanneer je met compassie op anderen kunt reageren, reageer je niet alleen empathisch, maar je hebt ook de sterke behoefte om het lijden van de ander te verlichten. Je wilt de ander graag helpen zich beter te voelen. Daardoor werkt compassie 2 kanten op. Je wordt er zelf blij van dat je een ander kunt helpen, iemands pijn kunt verlichten. Wanneer je dus met compassie reageert, voel je jezelf ook gelukkiger.

Er is niet eens heel veel voor nodig, vaak is het invoelend reageren en een luisterend oor bieden al voldoende. Iemand anders voelt zich dan gezien in wie hij of zij in wezen is en wat hij doormaakt.


Compassie van anderen naar jezelf

Ook het ervaren van compassie van iemand anders naar jezelf, draagt bij aan je welzijn. Wanneer iemand je begrijpt en zorgzaam reageert, voel je je gelijk een stuk beter.


Fysiek effect compassie

Uit recent onderzoek van Barbara Fredrickson blijkt dat je compassie kunt trainen. Zij heeft een aantal proefpersonen 6 weken lang 3 a 4 keer per week de Loving Kindness meditatie laten doen. De andere groep deed in plaats van de Loving Kindness meditatie een Mindfulness meditatie. Beide groepen bleken er baat bij te hebben, maar in de bloedcellen van de loving kindness groep werd een verlaging van de expressie van ontstekingsbevorderende genen en een verhoogde expressie van antivirale genen gevonden. Deze verschuiving zou in theorie mensen behoeden van chronische ziekten zoals artritis en hartziekten en behulpzaam zijn bij de afweer van verkoudheid en griep.

Het beoefenen van compassie zou je dus zelfs fysiek sterker kunnen maken.


Loving kindness meditatie

Hierbij de link naar een door Kristin Neff ingesproken Loving Kindness Meditation (in het Engels).

Boeken over compassie:

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *