De ene ontspanning is de andere niet

davidsansegundo

Hoe breng jij het liefst je vrije tijd door? Wat doe jij aan ontspanning? Zet jij snel de tv aan om even lekker te ontspannen? Of breng je je vrije tijd graag surfend op internet door? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze laatste 2 vormen van ontspanning lang niet zo goed voor je zijn als je wellicht zou denken.


Actieve vrijetijdsbesteding

Amerikaanse onderzoekers hebben het effect van vrijetijdsbesteding op je gevoel van geluk onderzocht. Zij maakten daarbij onderscheid in actieve en passieve vrijetijdsbesteding. Bij actieve vrijetijdsbesteding moet je denken aan dingen als: sporten, wandelen en lezen. Onder passieve tijdsbesteding vallen bijvoorbeeld: tv-kijken en computeren.

Uit hun onderzoek blijkt dat wanneer je meer actief je vrije tijd besteedt, je je gelukkiger voelt. Uiteraard wordt je door actief je vrije tijd te benutten, ook nog eens een stukje fitter, dan wanneer je voor de televisie hangt. Dus zet wat vaker de tv gewoon uit en ga iets actiefs doen. Je wordt er gelukkiger van!


Serieuze ontspanning

Een ander onderzoek (Robert Stebbins) maakt onderscheid in achteloze en serieuze ontspanning. Achteloze ontspanning geeft een kortdurend, maar directe voldoening. Voor dit type ontspanning is geen vaardigheid of training nodig. Het gaat hier bijvoorbeeld om: tv kijken en surfen op internet.

Onder serieuze ontspanning vat Stebbins het leren van iets nieuws. Je bent bijvoorbeeld bezig met het verzamelen van iets, met muziek maken of schilderen. Je gaat ergens in op en wordt er steeds beter in. Serieuze ontspanning is niet alleen kortdurend, je wordt er blijvend gelukkiger van.


Samen ontspannen

Wat bij de bovenstaande ontspanningsvormen ook mee speelt, is dat je actieve en serieuze ontspanning vaak samen met anderen doet. Wanneer je je hobby kunt delen met anderen die er ook zo enthousiast van worden, schept dat een band. Je voelt je verbonden en verbondenheid draagt ook bij aan je geluksgevoel.


Meditatie & mindfulness

Naast de bovengenoemde actieve vormen van ontspanning is meditatie en mindfulness ook erg goed voor je. Door af en toe echt even stil te zitten en met je aandacht naar binnen te gaan, komen je hersenen in een soort van ontspannen waakzaamheid terecht. Je hersengolven gaan over in een alfa of theta staat. Je concentratie is optimaal en je ervaart geen stress. De ideale staat om te dagdromen, fantaseren of te visualiseren. Door regelmatig te mediteren ervaar je minder stress en voel je je lekkerder.


Kleuren voor volwassenen

Wist je trouwens dat je van kleuren ook in een soort meditatieve staat terecht komt? Kleuren is lang niet meer alleen voor kinderen. Er zijn tegenwoordig hele mooie mandala kleurplaten voor volwassenen. Een heerlijke vorm van ontspanning.

Dus ga lekker wandelen, zoek een hobby en mediteer! Je zult merken dat je hierdoor echt lekkerder in je vel zit en je gelukkiger voelt.

Boeken over ontspannen:

Misschien vind je dit ook leuk:


1 Reactie

  1. Alida Verolme zegt:

    Ik heb een volwassen kleurboek gekocht en ik doe aan mandala tekenen verder doe ik aan fietsen en wandelen ik voel me het lekkerst als ik me lekker af kan beulen verder zit ik op cursus bij Maja Jeffkins dat is practische psychology voor vrouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *