Te gelukkig – Geniet met mate

otsphoto

Te gelukkig zijn, is niet goed voor je. Uiteindelijk is alles waar te voor staat niet goed. Misschien verbaast het je, maar je kunt dus ook te gelukkig zijn. Er zijn een aantal punten op te noemen, wanneer geluk niet goed voor je is.


Te veel geluk maakt risicovol

Wanneer je teveel geluk ervaart in je leven, zul je meer risico nemen. Het blijkt dat wanneer je te gelukkig bent, je de signalen vanuit je andere systemen eerder zult negeren, of simpelweg niet eens waarneemt. Je mist  bijvoorbeeld het signaal dat er gevaar dreigt, doordat je je volledig focust op je geluksgevoel.


Teveel streven naar geluk is ongezond

Zoeken naar geluk  en werken aan je eigen geluksgevoel is erg populair op het moment. Veel mensen zijn zo bezig met de maakbaarheid van geluk, en ja je hebt voor 40% zelf invloed op je geluksgevoel, dat ze andere emoties wegdrukken. De zogenaamde negatieve emoties mogen niet meer gevoeld worden. Maar boosheid, verdriet en angst zijn nuttige emoties.


Laat alle emoties toe

Je emoties helpen je om je aan te passen aan nieuwe omstandigheden, uitdagingen en kansen. Boosheid zorgt ervoor dat je moeilijkheden kunt overwinnen. Angst maakt ons bewust van gevaar en zet onze vecht-vlucht reactie op scherp. Verdriet is een signaal van gemis. Deze emoties hebben we dus niet voor niets, ze zijn nuttig in bepaalde situaties.


Geluk, nuttig het met mate

Ook geluk is in bepaalde omstandigheden goed. Het zorgt ervoor dat we bepaalde doelen kunnen behalen en het moedigt ons aan samen te werken met anderen. Maar net als dat de negatieve emoties nuttig zijn in bepaalde situaties geldt dat ook voor geluk. Het is belangrijk dat je niet in iedere situatie naar geluk streeft.


Gezond gelukkig

Hoe kun je dan op een gezonde manier gelukkig worden?


  1. Goed doseren. Te weinig geluk is net zo problematisch als te veel geluk. Voor iedereen ligt die balans anders, dus ga op zoek naar jou optimale hoeveelheid geluk.

  2. Schenk aandacht aan de situatie. Geluk kent zijn eigen tijd en plaats, het is belangrijk dat je aandacht schenkt aan de context of situatie waarin je geluk ervaart. Wanneer je je bijvoorbeeld gelukkig voelt op een begrafenis is dat waarschijnlijk een signaal dat je negatieve emoties onderdrukt.

  3. Zoek je emotionele balans. Geef je negatieve emoties, zoals boosheid, verdriet en angst ook de ruimte. Je kunt niet gelukkig zijn wanneer je die onderdrukt of negeert. Alle emoties maken onderdeel uit van je geestelijke gezondheid. Emotionele balans is essentieel.

  4. De juiste reden. Wanneer je streeft naar meer geluk in je leven, doe dit dan om de juiste reden. Wanneer je je teveel focust op het streven naar geluk, kan dit zelfs leiden tot verminderde geestelijke gezondheid. Je legt de lat voor geluk te hoog voor jezelf en kunt niet meer genieten van de mooie kleine geluksmomenten. Je wilt je continu gelukkig voelen en dat is onmogelijk en ongezond.

  5. Acceptatie. Belangrijk bij je zoektocht naar geluk, is het accepteren van het huidige moment. Accepteer de gevoelens die je op dit moment ervaart. Echt geluk komt door het koesteren van vriendelijkheid naar anderen en naar jezelf. Dus heb iedereen lief en vooral ook jezelf. Geluk werkt aanstekelijk. Wanneer je zelf gelukkig bent, zul je anderen daarmee besmetten.

 
 

eCursus: ontspannen GELUKKIG LEVEN



Met de eCursus: ontspannen GELUKKIG LEVEN, leer je gemakkelijk in jouw tempo en in je eigen omgeving wat je zelf kunt doen om je gelukkiger te voelen.

De eCursus bestaat uit 11 lessen met oefeningen, filmpjes, mp3's en theorie. Je wordt meegenomen in de wereld van compassie, dankbaarheid, optimisme, coping, zingeving en nog veel meer. Allemaal aspecten waarmee je zelf je geluksgevoel kunt beïnvloeden. Lees meer >>



Leer meer over geluk >>

Boeken over geluk:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *