Gezonde stress – de goede kant van stress

De meeste mensen hebben negatieve associaties met stress. En ja, het klopt dat chronische stress niet goed voor je is. Wanneer je over een langere periode gestresst bent, is dat inderdaad niet goed voor je. Het ondermijnt je immuunsysteem en put je op de lange termijn uit. Maar stress heeft ook zijn goede kanten.


De goede kanten van stress

Stress kan echter ook heel goed voor je zijn. Deze gezonde vorm van stress wordt ook wel eustress genoemd. Het is een vorm van stress waarmee je een bijzondere prestatie kunt leveren, waarmee je in flow komt en het beste uit jezelf kunt halen.

Deze positieve stress helpt je om geconcentreerd en alert te zijn, tijdens bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of een examen. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat je socialer wordt van deze positieve eustress.


Zorg voor ontspanning na goede stress

Deze fijne vorm van stress is alleen goed voor je wanneer hij van korte duur is. Het is heel belangrijk dat je na positieve stress weer ontspanning zoekt en je lichaam en geest tijd geeft om te rusten. Je hebt het nodig om terug te veren naar een rustigere staat van zijn. Wanneer je iedere keer na een inspanning tijd neemt om te ontspannen, is er helemaal niets mis met stress. Je kunt er zelfs gebruik van maken om een goede prestatie te leveren.

Alleen door te ontspannen brengt je lichaam het cortisol en adrenalinegehalte in je bloed weer omlaag. Deze stresshormonen zijn alleen nuttig wanneer je lichaam en geest klaar moeten zijn om direct in actie te komen. Na de actie is het belangrijk dat de stresshormonen in je lichaam weer zakken, zodat onder andere je immuunsyteem en darmen weer aan de slag kunnen.


Vermijd chronische stress

Zorg er dus voor dat je lange termijn stress vermijdt. Wanneer je namelijk chronisch gestresst bent, kunnen er daadwerkelijk dingen in je genen veranderen. Op je genen zitten namelijk een soort aan- en uitknoppen die worden geregeld door onder andere je complexe hormoonstelsel. Wanneer je chronisch gestresst bent, blijven sommige genen in de aan-stand, waardoor je vatbaarder bent voor allerlei ziekten, zoals depressie en diabetes.


Beweging & meditatie als medicijn tegen chronische stress

Er zijn een aantal zaken die je kunt oppakken om te voorkomen dat je chronisch gestresst raakt. Wanneer je voldoende beweging in je dagelijks leven inbouwt, zorg je ervoor dat je lichaam fit is. Denk hierbij vooral aan actieve ontspanning, zoals wandelen, tai chi, yoga en qi gong. Ook meditatie helpt je om te ontspannen. Meditatie zorgt ervoor dat de aan-en uitknoppen op je genen weer in de juiste stand komen.

Een leuk filmpje over de positieve kanten van stress is de TED talk van Kelly McGonnigal.

Boeken over stress

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *