Glas half vol – de kracht van optimisme

Martinina
Hoe optimistisch ben jij? Is het glas bij jou altijd half vol of half leeg? Wanneer je optimistisch in het leven staat, leef je vanuit meer gemak. Wat je denkt, bepaalt voor een belangrijk deel hoe je je voelt. Jij bepaalt hoe je denkt, maak daar gebruik van. William James een Amerikaans wijsgeer zei: “De grootste ontdekking van mijn generatie is dat de mensen hun leven kunnen veranderen door hun opvattingen te wijzigen”. Wanneer je positief denkt, creëer je voor jezelf een positieve werkelijkheid.
 

Positief denken

Ook jij kunt positief denken in je leven inbouwen. Maak vandaag nog de keuze om positief te denken en te vertrouwen dat je alles wat er op je pad komt, aankunt. Heb vertrouwen in het goede en benader alles met een positieve houding. Begin bijvoorbeeld iedere ochtend met een positieve gedachte als deze: “ik ben benieuwd wat deze dag mij voor mooie dingen gaat brengen”. Of hang een post-it met: “het leven is fantastisch, wat voor moois mag ik vandaag gaan ervaren” op de spiegel in je badkamer.
 
Door open en positief de dag te beginnen, zal je ook daadwerkelijk meer positieve ervaringen krijgen. Misschien gebeurt er wel exact hetzelfde in je leven als wanneer je de dag niet positief zou beginnen, maar je ervaart het anders. Je kijkt er met een open optimistische blik naar.
 

7 praktische tips voor een optimistische levenshouding

Wil je ook positiever in het leven staan? Dan heb ik hier wat praktische tips voor je:
  1. Verdiep je in de kracht van positieve gedachten. Je gedachten geven je leven vorm. Je schept dus letterlijk voor jezelf een positieve werkelijkheid.
  2. Gebruik je fantasie en visualiseer. Wanneer je voorstelt hoe je leven eruit zou kunnen zien, zul je dat uiteindelijk ook makkelijker in je leven krijgen. Je hebt immers al gezien wat je voor jezelf wilt bereiken, waardoor je dat uiteindelijk ook makkelijker bereikt. Je hebt het beeld al in je hoofd gecreëerd.
  3. Praat in vriendelijke positieve woorden. Dit geldt zowel wanneer je tegen jezelf praat als tegen anderen. Je interne dialoog is erg bepalend voor hoe je tegen de wereld aankijkt. Dus wees lief voor jezelf.
  4. Lach wat meer. Door te lachen maak je endorfine aan. Je voelt je gelijk positiever en lacht daardoor weer meer. Je creëert dus een vicieuze cirkel.
  5. Gebruik affirmaties. Affirmaties zijn bewuste positieve zinnen die je voor jezelf herhaalt. Dit kan hardop of in je gedachten. Je zou kunnen beginnen met deze algemene affirmatie: Ik hou van het leven en het leven houdt van mij. Of bedenk er zelf één die voor jou van toepassing is.
  6. Zet door. Probeer je negatieve gedachten om te buigen in positieve. Iedere keer wanneer je een negatieve gedachte hebt, focus je op het positieve. Dit vergt doorzettingsvermogen. Het duurt vaak een aantal maanden om gedrag te veranderen. Dus zet door.
  7. Geniet! Door te genieten denk je automatisch aan positieve dingen. Dus focus op de mooie dingen in je leven en geniet. Waardeer ook de kleine geluksmomenten in je leven.

 

Optimisme is goed voor je gezondheid

Het is inmiddels bewezen dat positief denken ook daadwerkelijk goed is voor je gezondheid. Mensen met een positieve optimistische instelling leven langer, zijn minder vaak depressief, hebben een grotere weerstand en minder kans op hart- en vaatziekten.
 
Het is nog onduidelijk of dit komt doordat je met een positieve instelling minder stress ervaart, wat weer goed is voor je algehele welzijn. Of dat positief ingestelde mensen sowieso de neiging hebben om gezonder te leven, meer aan sport doen en gezonder eten.
 

Boeken over optimisme en positief denken:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *