Goede voornemens die wél uitvoerbaar zijn

Fourat J

Het is weer die tijd van het jaar. Na gezellige dagen vol calorierijk eten, familie en avondjes op de bank, staat januari voor de deur. Onvermijdelijk komt dan de vraag: Wat moet er anders, beter en  gezonder in het nieuwe jaar?

De meeste goede voornemens stranden ergens in de derde week van januari in een samenloop van tijdgebrek, gemakzucht en gebrek aan discipline. Jammer is dat. Je begint zo hoopvol, met goede moed dat het dit jaar anders zal gaan. Maar toch grijp je naar een sigaret of blijf je thuiszitten in plaats van naar de sportschool te gaan.

 

Automatische piloot

Het idee achter de meeste voornemens is dat je het kunt als je maar écht wilt. Goede voornemens drijven meestal op jouw motivatie en wilskracht. Dat is een wankele situatie, die vaak leidt tot teleurstellingen.

Wij mensen zijn namelijk niet zo rationeel. Veel dagelijkse beslissingen nemen we niet zo bewust als we zelf denken. We rijden op de automatische piloot naar huis, ons boodschappenkarretje raakt  ‘uit zichzelf’ gevuld met chips en snoep en we hebben dat saffie al opgestoken voordat we er erg in hebben.

 

Doe het anders dit jaar

Wanneer je je er bewust van wordt hoe vaak je onbewust handelt, kun je het verschil maken. Stel je wilt afvallen. Dan helpt het om te weten dat veel van de keuzes die we maken onbewust zijn. Dat we verleid worden door reclame bijvoorbeeld, ook al denken we van niet. Dat we honger krijgen als we zelfs maar een plaatje van eten zien. En dat ons ‘oermensenbrein’  ons  rechtstreeks naar suiker- en vetrijke producten stuurt omdat het vindt dat we reserves moeten aanleggen voor barre tijden.

De omgeving spoort je voortdurend aan om te eten, dus doe daar bijvoorbeeld iets aan. Neem de achteringang van het station, dan kom je niet langs de kiosk. Ga tanken bij een benzinestation zonder winkel. Of laat je partner de boodschappen doen en alleen meenemen wat op het lijstje staat.

 

Actiedoelen en strategie

Een andere goede methode is het formuleren van actiedoelen. Zeg dus niet tegen jezelf: ‘Ik ga minder gebak eten’, maar maak het concreet. Als je bijvoorbeeld weet dat je onderweg langs een bakker komt, spreek dan met jezelf af dat je aan de andere kant van de straat gaat lopen. Als je collega trakteert op maandag om half elf, zorg dan dat je een vergadering buiten de deur hebt. Elke verleiding die je kunt vermijden is er één.

Ook bij sporten werken actiedoelen. Als je het moeilijk hebt om van de bank te  komen, maak dát dan je doel. Zeg dus niet: ‘Ik moet elke avond 5 km hardlopen’, maar ‘ik moet elke avond mijn schoenen aandoen en naar buiten gaan’. En wees ook tevreden als je dat wel redt, maar na 100 m omkeert omdat het regent. Houd het reëel, focus op wat de echte drempel is en maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk.

 

Tips:

  • Formuleer geen goede voornemens die alleen van motivatie of wilskracht afhangen;

  • Zorg voor kleine, concrete actiedoelen die een verschil maken;

  • Wees je bewust van je onbewuste gedrag en speel daar op in.

 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Mirjam Hommes. Zij schreef het boek ‘De Slanke Waarheid’ waarin zij uitgebreid bespreekt hoe je je hoofd kan gebruiken om gezonder te gaan leven en eten. Zodat afvallen en een gezonde levensstijl uiteindelijk makkelijk en onbewust wordt.

De slanke waarheid

De slanke waarheidDe Slanke Waarheid is geen dieetboek, maar een vlot geschreven leesboek waarin je allerlei praktische tips en informatie krijgt om je eigen slanke waarheid te vinden. Na het lezen van dit boek weet je niet alleen hoe je een slanke en gezonde levensstijl kunt ontwikkelen, je weet ook hoe je dat makkelijk en steeds 'onbewuster' kunt doen.

EEN ECHTE AANRADER!

Misschien vind je dit ook leuk:


1 Reactie

  1. Walter zegt:

    ik ga langzaamaan mijn huis opknappen, schoonmaken en leeg maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *