Herstellen van een burn-out

Er is al veel op internet te vinden over burn-out en wat te doen. Dit is mijn ervaring en deel ik wat mij heeft geholpen op mijn pad van herstel.


Acceptatie

Acceptatie was voor mij het moeilijkste deel. Hoe kon ik dit hebben? Ik was echt de laatste die dit kon krijgen. Ik was degene die altijd doorging, was een bewust levend mens, zocht ontspanning, en hield van mijn baan. Anderen kregen een burn-out. Sterker nog: ik vond er vaak ook wat van, als iemand overspannen was…

Als er op meerdere gebieden in je leven langere tijd (te)veel van je wordt gevraagd, loop je een groot risico. Je reserves raken op, en de rek is eruit.

Bij mij was het een ingrijpend fusie-traject van twee scholen die mijlenver uiteen lagen qua visie. Een meer-jaren traject. En ik was 4 jaar mantelzorger van mijn beide ouders met dementie, die inmiddels overleden zijn. Ook een heel traject.

Goed voor jezelf zorgen hè?!
Die zin kon ik niet meer horen, want: HOE dan? Wat was goed? Sporten was goed, en dat ging ik doen. Ook hierin bleek ik grenzeloos, en na een aantal weken voelde ik me nog steeds niet beter. Eerder slechter. Het werd een mooi inzicht: juist die grenzeloosheid speelde een rol. Ik had het ene ‘doorgaan, doorzetten!’ ingeruild voor het andere.


Wat is goed voor je herstel?

Ik kwam erachter wat wél goed voelde voor mij:
Bewegen is goed, heel goed zelfs, als je het met mate doet.
Wandelen is heel erg goed, en heel erg makkelijk om te doen: je stapt naar buiten en je bent er al. Luisteren naar vogels, de wind door de takken, de ene voet voor de andere zetten.
Zwemmen is heel erg goed: ik ervaarde het als heel mindful om gewoon naar de overkant te zwemmen, te keren en terug. Het kalme bewegen in het water bracht mijn overvolle hoofd tot rust.
Yoga is goed: tijdens mijn burn-out ben ik yoga nog meer gaan waarderen. Grenzen voelen in mijn lichaam. Is het ongemak of pijn? Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kon ik thuis doen en hielpen me weer om in slaap te komen.
Lichaamswerk bleek goed: ik kwam bij een goede energetisch masseur en hoefde alleen maar te liggen en te ondergaan. In het begin kwam ik er wekelijks, en nu ga ik nog steeds een keer in de maand.
Rust is goed. ‘Zeg die verjaardag maar af, en sorry maar ik ga niet mee naar dat concert.’ Een uurtje ergens zijn en dan naar huis gaan om te liggen. Ik leerde het steeds beter voelen en aangeven. Het sociaal wenselijke gedrag leerde ik (grotendeels) af.
Gezond eten is goed. Natuurlijk altijd al, maar zeker tijdens een burn-out. Mijn lijf schreeuwde om troost-eten. Die extra kilo’s gaan er maar langzaam af.
Fietsen was goed. Ik mocht een e-bike lenen van mijn schoonmoeder, en liet de auto staan. Zo ging ik weer fietsen naar het zwembad en maakte kleine tochtjes als ik niet wilde wandelen.
Vriendschappen zijn goed. Mijn vrienden-cirkel is wel kleiner geworden en ook hechter. Ik ben gestopt met investeren in vriendschappen die energie kostten, die niet wederkerig waren, waar ik alleen maar moe van werd. De vrienden die dichtbij me bleven, gaven me liefde en energie.
Egoïsme is goed. Er hangt een hele negatieve lading rond dit woord, maar ik heb ervaren hoe moeilijk het was om echt voor mezelf te voelen en te beslissen. Nu kan ik het heel goed en het helpt me enorm. Wat heb ik nodig?
Schrijven helpt me ook. Ik schreef altijd al wel, en nu werden het zelf-coachende stukken. Waar heb ik last van? Wat helpt mij nu? Waar kijk ik tegenop? Wat helpt mij dan? Welke kwaliteiten heb ik? Wie ben ik? Wat wil ik niet meer? Wat wil ik wel?


Omarm de burn-out

De ‘oude’ worden, nee dat wilde ik niet. Dat was ook onmogelijk. Ik werd een hernieuwde versie. Gelukkig maar!
Op reis gaan, dat heeft me ook een enorme boost gegeven. Vijf weken solo naar Nepal, vrienden opzoeken, een yoga retraite doen, veel alleen met mezelf zijn. Ervaren dat ik het weer zelf kon! Ik groeide, en kon juist als dingen soms ongemakkelijk waren, nog meer groeien. Sinds mijn reis voel ik me trots, gegrond en rustig. En een power, dat voelde ik ook, om mijn pad te gaan.

Mijn coachpraktijk groeit en ik geniet van de groei die anderen doormaken.

Ik heb contact met andere vrouwen die een burn-out hebben of hebben gehad. Er zit veel overlap in, en ook verschil. Het is altijd steunend geweest voor mij om met een ‘ervarings-deskundige’ te praten en nu blijk ik die rol ook te hebben voor anderen. Om met mijn ervaringen een ander tot steun te kunnen zijn, in een periode waarin je echt denkt dat je nooit meer die leuke vrouw wordt van ‘eerst’, dat is een mooie fase.


Hersteld

Inmiddels kan ik zeggen dat ik hersteld ben.
Mijn leven ziet er heel anders uit dan in de jaren voorafgaande aan mijn burn-out.
Ik voel me als een kleurrijke Feniks die uit de asresten tevoorschijn is gekomen!

Boeken over burn out:

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *