Hoe je tegenslag overleeft en er een positieve wending aan geeft.

Maksym Dykha

Heb je bij tegenslag ook wel eens het gevoel dat je een knal in je gezicht krijgt? Iets wat zo de fundering van je bestaan doet schudden dat je even niet meer weet hoe, wat, wie, waarom? Wanneer je zo’n klap gebruikt om je leven een positieve wending te geven creëer je niet alleen meer kracht voor jezelf, maar ook meer veiligheid.

Ik kreeg afgelopen weken de kans dit proces te oefenen, en wel op het thema ‘Goed genoeg zijn’. Ik dacht oprecht dat ik die kleverige troep van zelfoordeel en schuldgevoel had opgeruimd, maar dat beeld van die ui bleek weer eens waar. Een nieuwe laag was klaar afgepeld te worden.

Porretje

Het begon klein, een porretje richting bewust worden. Af en toe gebeurde iets waardoor ik de vluchtige gedachte had dat ik niet snel genoeg, ver genoeg of volwassen genoeg was. Ik dacht, oude shit, daar hoef ik niets meer mee. Het zijn maar restjes. Ik liet er een techniekje hier en daar op los, klaar. Dacht ik. De porretjes werden duwen, soms zo hard dat ik even struikelde, en uiteindelijk kreeg ik afgelopen weekeind ineens een knal. Ik zakte letterlijk een moment door mijn knieën. Voor wie dat gevoel niet kent: het is niet leuk.

Terwijl ik mijn balans probeerde te hervinden, zwalkend tussen verontwaardiging, ongeloof, woede, intense pijn en weigeren toe te geven aan dat verslindende gevoel van wanhopig zwart gebeurde er iets moois. Ik liet even alles los.

Dat momentje los gaf me een aantrekkelijke sprankje licht om heen te bewegen: dáár wilde ik zijn. De dagen erna voelden als een vreemde droom. Aan de ene kant was daar het dagelijks leven met alles wat daarbij komt kijken, en tegelijk lag er een sausje van bewustzijn over. Ik observeerde mezelf en zag wat ik vóór die klap niet doorhad. Het ging hier niet om oude restjes, het ging om iets van wezenlijk belang en een enorme impact.

Pushen

Ik deed verschrikkelijk mijn best. In plaats van mijn leven te leven had ik ergens een afslag genomen en was ik aan het werk gegaan. In plaats van ontspannen, zorgeloos en gelukkig lag mijn focus op ‘het goed doen’. In plaats van de flow, mij zo welbekend, was het de push geworden. Maar deze keer pushte ik niet anderen maar mezelf omdat ik vond, diep van binnen, dat ik pas gelukkig mocht zijn als ik er éérst voor had gezorgd dat alle anderen, en dan met name mijn kinderen, gelukkig waren. Gelukkig, gezien, gehoord, erkend, gesteund. Ik wilde het allemaal, helemaal, geven. 24/7. Daaronder en nog dieper zat de intense pijn dat dit in zichzelf niet eens mogelijk is. Nooit goed genoeg, dus.

Verkeerde spoor

Kortom: ik zat op het verkeerde spoor. Ik realiseerde me dat het me ver heeft gebracht en ik voelde me dankbaar voor alle bijbehorende ervaringen. Maar de toekomst die ik voor me zie, mijn dromen en verlangens, ik zou er hiermee niet gaan komen. Een diep weggestopt gevoel van nooit-goed-genoeg was domweg niet meer passend. Waar het porren en het duwen niet afdoende waren geweest, had de klap me ontspoord.

Inmiddels leg ik mijn nieuwe spoor. Ik gebruik daarvoor mijn trouwe kompas van veiligheid, vrijheid, liefde en kracht. Deze waarden brengen me als altijd waar ik heen wil. De vraag ‘Wat maakt hiervan meer?’ wijst me de weg.

Nou zit ik hier niet te beweren dat het helemaal hieperdepiep is, een fikse tegenslag. Maar er een positieve wending aan geven is zeker wel mogelijk. Het is dan belangrijk behulpzame keuzes te maken. Welke dat zijn is voor iedereen anders, en een deel van de lol van het leven is uitvinden wat voor jou specifiek werkt. Ik geef hieronder die van mij, om je vast op weg te helpen.

Behulpzame keuzes bij tegenslag 

Keuze 1 - Voelen 

Als de klap valt, maak het mee. Voel écht wat je voelt, laat het toe. Er zijn misschien al meerder signalen geweest dus ben je al wel wat bewust geworden. Een beetje voorbereid. Vindt een plek voor jou alleen en scheld, vloek, schreeuw, huil. Dit is je kans de kern te ontdekken, in die eerste pure echte reactie.

Keuze 2 – Uit de slachtofferrol

Maar als de uitbarsting klaar is, is het klaar. Praat er niet met veel mensen over, hou het bij jezelf, zoek geen bevestiging dat je zielig bent. Kom. Daarvoor ben je al veel te ver gekomen. Je kunt dit, echt. Kies ervoor uit de slachtofferrol te blijven.

Keuze 3 – Waar je heen wilt

Zoek het sprankje hoop, waar wil je heen als contrast met dat gevoel van keuze 1? Misschien werd het zichtbaar in het eerste moment van de klap, misschien moet je er bewust naar zoeken. Maar stel voor jezelf vast hoe je je wilt voelen. Voor mij was dat moment van loslaten zo enorm verrassend ontspannend dat ik wist: this is it.

Keuze 4 – Observeer jezelf

Neem een paar dagen (en soms ook nachten, ik droomde me helemaal suf) om goed in kaart te brengen hoe het zit. Wat is precies de kern? Op welk spoor zat je, waarvan je af moest? Wat paste er gewoon echt niet meer bij wie je bent en waar je heen wilt?

Keuze 5 – Maak jouw kompas

Kies minimaal 2 en maximaal 4 waarden waarvan jij tot de toppen van je tenen voelt dat ze bij je horen. Geen eigenschappen waaraan jij moet voldoen of waarvoor jij moet zorgen, nee, ontastbare zaken die jij zelf wilt ervaren. Voor jou. Denk aan zaken als liefde, veiligheid, vrijheid, kracht, vriendschap, plezier, zekerheid.

Keuze 6 – Maak het echt

Geef diepte aan deze ontastbare zaken. Wat betekenen de begrippen die je kiest voor jou? Stel jezelf voor, dat je ze –meer- ervaart. Hoe zie je eruit? Maak het echt.

Keuze 7 – Houd koers

Stel jezelf zo vaak mogelijk, maar in ieder geval bij keuzes of beslissingen de vraag ‘Wat maakt hiervan meer?’ Laat je, steeds meer bewust, leiden door je innerlijke kompas.

Het mooie aan bewuste keuzes maken, is dat het meer en meer een onderdeel van je leven wordt. Denk aan: sneeuwbaleffect. Wanneer je er op het ene gebied goed in bent, kun je de transfer vaak moeiteloos maken. En met het maken van passende keuzes wordt het leven een stuk leuker.

Boeken over positiviteit:

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *