Leven in het moment – leer meer genieten van het nu

Shutterstock

Hoe vaak zijn we niet in gedachten bezig met iets dat in ons verleden gebeurd is of maken we ons zorgen over iets in de toekomst? Genieten en leven in het nu, maakt je meer bewust en gelukkiger. Door te leven in het moment ervaar je wat er nu is. Je doorvoelt alles wat er in je omgeving en in je lichaam op dit moment gebeurt. Je laat je zorgen los en geniet van wat er is.

Hoe kun je meer in het Nu leven?

  • Gebruik je zintuigen. Ervaar wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt. Door een sterke focus op je zintuigen, geniet je meer van het moment. Wat ruik je op dit moment? Wat proef je? Hoe voel je je? Wat zie je? Door hierop te letten, ben je gelijk in het Nu.

  • Probeer niet te oordelen. Wanneer je iets ziet, probeer dan niet gelijk te bedenken of het mooi of lelijk is. Kijk er gewoon naar, zonder oordeel. Je hersenen willen graag alles labelen en in een hokje stoppen. Door steeds te denken en te oordelen, mis je het huidige moment. Ervaar wat er nu is, zonder oordeel.

  • Maak je geen zorgen. Wanneer je je zorgen maakt, ben je automatisch met de toekomst bezig. Je verzint allemaal scenario’s die zouden kunnen gebeuren. Het is verspilde energie. Je weet niet wat er gaat gebeuren. Maak je geen zorgen en laat het allemaal gewoon gebeuren. Zo heb je meer tijd en energie om te ervaren wat er op dit moment gebeurt.

  • Laat het verleden los. Blijf niet hangen in het verleden. Ook dat is verspilde energie. Hiermee wil ik niet zeggen dat je de emoties die horen bij gebeurtenissen uit het verleden uit de weg moet gaan. Het is belangrijk dat je emoties die je nu hebt, de ruimte geeft en ze voelt. Ook dan ben je in het Nu bezig. Je ervaart de emotie op dit moment. Geef het de ruimte, voel wat het wil zeggen. Op die manier kun je het verleden los laten.


Verleden, heden of toekomst?

Een leuke oefening om te voelen wat het doet met je lichaam wanneer je niet in het moment leeft is het volgende:

Ga rustig staan, beide voeten op schouderbreedte uit elkaar. Houd je knieën licht gebogen, zodat ze niet in het slot staan. Armen langs je lichaam. Denk nu aan een gebeurtenis uit je verleden, iets dat diepe indruk heeft gemaakt. Voel je hoe je lichaam iets naar achteren hangt? Doe nu hetzelfde met iets in de toekomst. Wat in de toekomst houdt je bezig? Waar maak je je zorgen over of verheug je je op? Je zult merken dat je lichaam nu licht naar voren gaat.

Zo zie je dat wat je denkt, waar je in gedachten bent, invloed heeft op je lichaam, op je houding.


Geniet van de kleine momenten

Leven in het Nu betekent dat je geniet van de kleine momenten. Een fijn gesprek met een vriendin, de eerste zonnestralen in de lente, een mooie bloem in het park, het hoeven geen grote dingen te zijn. Leven in het nu, maakt je meer bewust van het kleine geluk dat er in jouw leven is.


Boeken over “Leven in het moment”:

Misschien vind je dit ook leuk:


1 Reactie

  1. 17 juni 2015

    […] Een belangrijke om minder te piekeren en meer rust in je hoofd te krijgen is meer in het hier en nu te leven. Wanneer je in het nu leeft, ben je niet bezig met dingen die in het verleden gebeurd zijn en maak je je geen zorgen over iets dat eventueel zou kunnen gebeuren in de toekomst. Je bent en blijft met je gedachten in het nu. Om meer in het nu te leven, is mindfulness een goede training. Bij mindfulness draait het erom dat je je aandacht volledig focust op hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent. Je zit dan automatisch in het nu. Meer tips om te leven in het nu vind je in het artikel leven in het moment. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *