Lief zijn voor jezelf – de kracht van zelfcompassie

Milosz_G

Ben jij ook kritischer naar jezelf dan naar andere mensen? Ben je vaak geneigd om anderen wel te vergeven maar jezelf niet? Probeer dan eens wat liever voor jezelf te zijn. Bekijk jezelf met compassie.

Wat is zelfcompassie?

Kristin Neff, docent aan de universiteit van Texas, heeft veel onderzoek gedaan naar zelfcompassie. Volgens haar bestaat zelfcompassie uit 3 elementen: aardig zijn voor jezelf, je menselijkheid erkennen en mindfulness (meer over Kristin is te vinden op self-compassion.org).

Aardig zijn voor jezelf

Dit houdt in dat je warm en begripvol bent naar jezelf wanneer je lijdt, faalt of jezelf niet goed genoeg vindt, in plaats van de pijn te negeren of jezelf te onderwerpen aan zelfkritiek. Mensen die compassie hebben met zichzelf, erkennen dat imperfectie, falen en moeilijkheden ervaren onvermijdelijk is. Ze zijn daarom aardiger naar zichzelf wanneer ze geconfronteerd worden met pijnlijke ervaringen in plaats van boos of gefrustreerd te worden. Je krijgt niet altijd precies wat je wenst, wanneer je je echter verzet tegen de realiteit, neemt je lijden toe in de vorm van stress, frustratie en zelfkritiek.

Je menselijkheid erkennen

Frustratie door niet precies de dingen te krijgen die je graag wilt, gaat vaak samen met een irrationeel maar overtuigend gevoel van isolatie. Net alsof jij de enige persoon bent die lijdt of fouten maakt. Alle mensen lijden. De definitie van menselijkheid is dat je sterfelijk, kwetsbaar en niet-perfect bent. Het is daarom belangrijk te erkennen dat zelfcompassie met zich mee brengt dat lijden en persoonlijke ontoereikendheid een stukje is van de gedeelde menselijke ervaring. Iets waar we allemaal me te maken hebben en dus niet jij alleen.

Mindfulness

Zelfcompassie vereist dat je je emoties evenwichtig benadert, zodat je je gevoelens noch onderdrukt noch overdrijft. Dit evenwicht krijg je door je persoonlijke proces te vergelijken met het lijden van anderen, waardoor je jouw lijden in een breder perspectief kunt plaatsen. Door mindfulness te beoefenen, observeer je met een open heldere geest je gevoelens en emoties, zonder dat je ze onderdrukt of ontkent. Het is onmogelijk om je gevoelens te ontkennen en tegelijkertijd compassie te voelen. Dus bekijk je emoties en laat ze toe.

Praktische zelfcompassie tips

Allemaal leuk en aardig zo’n definitie, maar hoe pak je dat nu praktisch aan om liever te zijn voor jezelf.

  1. Probeer minder kritisch te zijn naar jezelf. Praat in positieve bewoordingen tegen jezelf. Om je daarbij te helpen heb ik hier wat positieve affirmaties voor je:

    • ik laat mijn gevoelens toe

    • ik mag anderen om hulp vragen

    • ik mag het zeggen wanneer ik iets niet begrijp

    • ik hoef niet aan de verwachtingen van anderen te voldoen.

    Bekijk voor jezelf of jij op een bepaald vlak altijd kritisch naar jezelf bent. Probeer je daarvan meer bewust te zijn en bij iedere keer wanneer de kritiek de kop op steekt, dit om te buigen naar iets positievers, meer liefdevol naar jezelf. Wees ook niet te kritisch wanneer dit niet gelijk de eerste keer lukt. Er is tijd en geduld voor nodig om je kritische stem te veranderen.

  1. Je bent niet de enige. Wees je bewust van het feit dat jij niet de enige bent die nare dingen ervaart, fouten maakt en faalt. Je bent niet alleen. Door je verbonden te voelen met anderen, waarvan je weet dat ze hetzelfde doormaken, voel je je minder alleen en kwetsbaar.

  1. Bedenk hoe je in dit geval een vriend(in) zou behandelen. Vaak ben je liever en aardiger voor andere mensen dan voor jezelf. Wanneer een vriendin faalt, denk je, ach kan gebeuren, volgende keer beter. Maar wanneer het jezelf overkomt, voel je je een mislukkeling. Behandel jezelf zoals je ook bij een goede vriend(in) zou doen.

Omarm je fouten en ervaringen

Wees je ervan bewust dat het maken van fouten en het hebben van pijnlijke ervaringen vaak voor de grootste persoonlijke groeimomenten zorgt. Omarm dus je fouten en je minder leuke ervaringen. Je groeit ervan. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat wanneer je iets leert van een negatieve ervaring, dat een positieve invloed heeft op je immuunsysteem. Zoek dus altijd naar de leerervaring van iets naars dat je overkomt. Het helpt je zowel geestelijk als lichamelijk verder.

Liefdevolle zelfcompassie

Bekijk jezelf dus liefdevol zonder oordeel. Vertroetel jezelf af en toe en wees lief voor jezelf. Uiteindelijk ben jij de belangrijkste persoon in jouw leven en die mag je best eens verwennen.

“A moment of self-compassion can change your entire day. A string of such moments can change the course of your life.” Christopher K. Germer

Boeken over zelfcompassie:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *