Meditatie is voor iedereen weggelegd, echt!

Robert Zp

Denken, we doen het de hele dag door. We hebben maar liefst 60.000 tot 80.000 gedachten per dag, dat is één gedachte per 1,2 seconde. We denken over wat komt, over wat is geweest en wat we anders hadden kunnen doen. Boeddha zocht zijn leven lang naar een manier om zijn drukke geest te temmen. Uiteindelijk kwam hij tot verlichting door zich terug te trekken en zich te wijden aan meditatie.

Meditatie. Er is niets zwaarwichtigs of ontoegankelijks aan. Iedereen kan mediteren. Maar waarom doen we het dan niet? De misverstanden die zijn ontstaan rond meditatie hebben veel mensen afgeschrikt. Ongemakkelijk zitten, voor dag en dauw opstaan, dat wil je toch niet? 99% van de mensen die misschien ooit zouden willen mediteren, begint er daardoor niet eens aan.

Meditatie is de enige activiteit die niet gericht is om ergens anders te komen, maar die je gewoon laat beseffen waar je al bent.”– Jon Kabat Zinn


Meditatiehouding

Mensen denken dat ze hun geest pas stil krijgen als ze volmaakt stilzitten, het liefst in een ongemakkelijke (lotus) houding. Het idee is dat we niet proberen stil te zitten, maar balans zoeken tussen stilte aan de ene kant en gedachten aan de andere kant; je boodschappenlijstje, die jeukende teen, het feit dat je opeens heel nodig moet of de was die nog in de machine zit. Wees je bewust van het feit dat gedachten een begin, midden en eind hebben. Tussen de gedachten zitten pauzes, dit noemen we de ‘tussenruimte’. In die tussenruimten kunnen we ‘stilte’ vinden. Komt er een gedachte bij je op tijdens een meditatie, word je bewust van die gedachte en breng vervolgens je aandacht terug naar je ademhaling. Steeds weer opnieuw. Je zult merken dat door oefening de pauzes tussen jouw gedachten steeds langer worden.


Meditatie; het tegenovergestelde van moeten

Voor velen voelt meditatie als een verplichting. Nog een item op hun to-do-list. Onthoud, meditatie is een vrije keuze die je maakt om jezelf stilte te geven. Meditatie is dus het tegenovergestelde van moeten. Het maakt ons juist los van verplichtingen. Mensen nemen zich vaak voor om meteen twee keer per dag een half uur te mediteren. Het resultaat is weerzin. Waarom gun je jezelf geen introductie? Bijvoorbeeld door mediteren op te opnemen in je dagelijkse handelingen. Pak je kans om te mediteren tijdens het wachten op het groene licht, of tot die onlinebetaling is verwerkt. Even je adem tot in je buik volgen. Ook dat is mediteren.


Meditatie voor de ‘gewone man/vrouw’

‘Meditatie is niets voor mij, veel te zweverig’. ‘Meditatie? Dat is toch iets voor yogi’s?’ Er zijn inderdaad yogi’s die mediteren, maar ook politieagenten, bankiers en buschauffeurs. Er zijn mensen die mediteren zonder enige interesse in spiritualiteit. Zij komen af op het onderzoek dat bewijst dat meditatie kan helpen tegen een hoge bloeddruk. Er zijn mensen voor wie meditatie het enige kwartiertje rust op een dag is. Zweverig is de stempel die onze maatschappij op meditatie heeft gedrukt. Echter diezelfde maatschappij heeft er voor gezorgd dat steeds meer mensen behoefte hebben aan stilte. Even weg van alle drukte, van al het moeten en alle verwachtingen. Als het woord meditatie jou een nare bijsmaak geeft, noem het dan aandacht, training of ontstressen. Ook dat klopt.


Waar blijft het wonder?

Als je het hebt aangedurfd om de vooroordelen achter je te laten en daadwerkelijk dat momentje stilte voor jezelf te reserveren, zijn je verwachtingen vaak hoog gespannen. En dan gebeurt er.. niets! Meditatie is geen garantie op een mystieke ervaring. Sterker nog, er hoeft niets bijzonders te gebeuren. Meditatie geeft ons het vermogen om alles even stil te zetten, in die ruimte tussen onze gedachten te komen. Dat geeft rust, waarna we meer in balans terug komen in de realiteit.


Meditatieoefening: de 16 seconden meditatie

Een beginnersoefening voor meditatie is ‘de geleide gedachte’. Als je hersens bezig zijn met een herhaalde gedachte, bijvoorbeeld tellen, kunnen ze geen andere gedachten verwerken. Dat geeft focus en controle. In het geval van deze oefening tel je mee met de fases in je ademhaling. Adem eerst langzaam in vier tellen in (1-2-3-4-). Tel dan vier tellen rust af (4-3-2-1), zonder ademhaling. Adem dan in vier tellen uit (1-2-3-4). Tel nu vier tellen rust af (4-3-2-1), zonder ademhaling.

Heb je behoefte aan meer meditatie-oefeningen, neem dan eens een kijkje bij de meditaties. Hier vind je nog een ademmeditatie, maar ook een meditatie om te gronden en de bekende bodyscanmeditatie.

Succes!

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Boeken over meditatie:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *