Meer bewegen – wat houdt je tegen?

ProStockStudio
We weten allemaal dat bewegen goed voor ons is, maar toch doen we het vaak niet. Zelf neem ik me regelmatig voor om meer te gaan bewegen, maar ik mis de zelfdiscipline om het ook echt te gaan doen of vol te houden. Er zijn altijd wel belangrijkere dingen die ik wil doen. Ik weet ook wel dat dat puur uitvluchten zijn. Ik verzin iedere keer wel een ander excuus.

Maak een eind aan de uitvluchten

Speciaal voor iedereen die net als ik last heeft om zichzelf te motiveren om meer te sporten, maak ik hieronder een eind aan alle excuses. Ook enkele tips om het wel vol te houden.

Excuus 1: Ik heb nog  een hoop te doen. Door de dag te beginnen met sporten,  voel je je energieker en krijg je dus makkelijk alles wat je nog wilt doen, voor elkaar.

Excuus 2:  Ik heb geen tijd. Sporten hoeft echt niet veel tijd te kosten. Je krijgt er energie van, waardoor andere dingen je gemakkelijker af gaan en minder tijd hoeven te kosten.

Excuus 3: Ik beweeg al genoeg. Ja, een lunchwandeling is ook goed voor je en tijdens het huishouden beweeg je ook, maar dat is toch anders dan even intensief sporten. Door intensief te sporten gaat je hartslag omhoog en bouw je conditie op.

Wat voor excuses gebruik jij om niet te hoeven sporten?
Hieronder nog enkele tips om het makkelijker vol te houden en om jezelf te motiveren.

Tips om sporten in je leven in te bouwen

  • Plan je sportactiviteiten in de ochtend. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je ’s ochtends plant om te sporten, het vaker daadwerkelijk gebeurt dan wanneer je het sporten in de avonduren plant. Je bent ’s avonds meer vermoeid, waardoor het er vaker bij in schiet.
  • Zet sporten echt in je agenda.  Op die manier blijft het niet bij een voornemen, maar ga je het ook daadwerkelijk doen. Ook zorg je er zo voor dat er geen andere activiteiten in de weg staan van jouw sportmoment.
  • Ga samen met iemand sporten.  Door met iemand anders af te spreken, heb je een stok achter de deur. Ook is het natuurlijk veel gezelliger om met z’n 2-en te sporten.
Heb jij nog tips om ervoor te zorgen dat je vaker sport? Misschien helpt het mij nog een stukje in de goede richting.

Boeken over sporten:

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *