Meer positiviteit in je brein – met oefening

Ditty_about_summer

Wil jij ook graag jezelf beschermen tegen de stress van negatieve ervaringen? Dan heb ik goed nieuws voor je. Volgens Rick Hanson hebben we daar zelf invloed op.

Stel je voor dat je geest een tuin is. Je kunt er gewoon naar kijken, naar de bloemen en het onkruid, zonder oordeel of iets te willen veranderen. Of je kunt het onkruid gaan verwijderen, door het negatieve in je geest te verminderen. Of je kunt bloemen planten en het positieve in je geest de ruimte geven. In essentie heb je 3 manieren: je laat het zijn, je laat het los of je laat het binnen.


Laat het zijn

De eerste manier van omgaan met een heftige gebeurtenis, is het gewoon te laten zijn. Observeer en accepteer het, gewoon zoals het is. Ook als het pijnlijk is. Daarna, en dat kan afhankelijk van de gebeurtenis na een paar seconden, of na jaren, laat je alles dat negatief is los. Vervolgens, op het moment dat je eraan toe bent, nadat je veel of alles hebt losgelaten dat negatief was, vervang je het door iets positiefs. Deze laatste stap zorgt, naast een tijdelijk goed gevoel, ook voor een meer langdurig positief effect. Door het positieve te ervaren, maak je namelijk nieuwe neurale verbindingen aan in je hersenen. Je hebt nieuwe geluksbedrading aangemaakt.


Nieuw brein door je ervaringen

Met je hersenen leer je, je hersenen zijn zo ontworpen dat ze veranderen door je ervaringen. Alles dat we herhaaldelijk voelen, denken, willen en ervaren wordt langzaam in onze neurale structuur vormgegeven. Zelfs wanneer je dit nu leest, wordt er in je hersenen door zo’n 90 biljoen neuronen signalen afgegeven naar elkaar via een netwerk van ongeveer een half quadrilioen verbindingen, de zogenaamde synapsen. Deze hele snelle en complexe hersenactiviteit zorgt voor een continue verandering van je brein.

Actieve synapsen worden steeds gevoeliger en nieuwe synapsen groeien binnen enkele minuten. Deze actieve gebieden krijgen de meeste bloed en zuurstof toevoer voor hun harde werk. Minder actieve verbindingen kwijnen weg.

Alle mentale activiteit – geluiden, beelden, gedachten en gevoelens, bewust of onbewust- is de basis voor onderliggende neurale activiteit. De meeste mentale en neurale activiteit stroomt door het brein als rimpelingen in een rivier, zonder blijvend effect. Maar intense, langdurige of herhaaldelijke activiteit, vooral als deze bewust is, laat een blijvende afdruk achter in je neurale structuur. Je mentale staat, worden neurale eigenschappen. Iedere dag bouwt je geest dus aan je brein.


Londense taxichauffeurs

Dat je brein verandert door je ervaringen, wordt door wetenschappers ervaringsafhankelijke neuroplasticiteit genoemd. Deze neuroplasticiteit staat erg in de belangstelling en er wordt veel onderzoek naar gedaan.

Zo onthouden taxichauffeurs in Londen een spaghetti aan verschillende straten. Dit zorgt ervoor dat zij een dikkere neurale laag in de hippocampus hebben. Het gedeelte van de hersenen dat zorgt voor visueel ruimtelijke herinneringen. Net als bij het trainen van je spieren, zorgen deze taxichauffeurs voor krachtiger hersenweefsel.


Laat het los

Wanneer je negatieve ervaringen hebt, probeer deze dan zo snel mogelijk los te laten. Ga echter niet je negatieve emoties onderdrukken, dat werkt alleen maar averechts. Dus doorvoel de emoties, maar zorg dat je het niet groter maakt met je gedachten. Lees ook: Gastvrijheid voor je emoties.


Alles wat je aandacht geeft groeit (laat het binnen)

Het is dus wetenschappelijk bewezen dat alles wat je aandacht geeft groeit. Laten we dus vooral aandacht geven aan positieve gedachten en gevoelens, zodat je brein daar ontvankelijker voor wordt.


Oefening: Benadruk het positieve

  1. Zet positieve feiten om in positieve ervaringen.
    Mooie en goede dingen gebeuren continu om ons heen, maar we merken ze vaak niet op. Zelfs wanneer je ze wel opmerkt, voelen we ze nauwelijks. Ga dus op zoek naar positieve ervaringen en wees je er bewust van.

  1. Koester de ervaring.
    Wanneer je je bewust bent van de positieve ervaringen, koester deze dan. Blijf er gewoon even met je aandacht bij. Marc Lewis van de University of Toronto heeft ontdekt dat hoe langer je aandacht bij een positieve ervaring is en hoe meer emotioneel de ervaring is, hoe meer neuronen aangesproken worden en bij elkaar gaan klitten, hoe groter het pad naar deze gebeurtenis wordt in je geheugen. Besteed vooral aandacht aan hoe goed het voelt, daardoor komt er dopamine vrij in je lichaam en dat maakt het weer makkelijker om je aandacht erbij te houden.

  1. Laat de ervaring echt binnen komen.
    Stel je tenslotte voor dat de ervaring diep in je lichaam en geest binnenkomt. Net als de zon die je lichaam verwarmt, laat je de gebeurtenis je lichaam en geest verwarmen. Je neemt het als een spons in je op. Voel je ontspannen en laat alle emoties, gewaarwordingen en gedachten over de ervaring bij je binnenkomen.

Geïnspireerd door het artikel van Rick Hanson: How to grow the good in your brain.

Boeken over positiviteit:

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *