Mindfulness, doe jij er al aan? (met oefeningen)

Jasmine_K

Mindfulness wordt steeds populairder. Maar wat is Mindfulness nu eigenlijk en wat is het verschil met meditatie? Mindfulness is volgens mij niets anders dan met je volle aandacht leven in het hier en nu. In Mindfulness zitten ook elementen van meditatie, namelijk je concentreren op 1 ding zoals bijvoorbeeld je ademhaling.


Mind

Zelf denk ik dat Mindfulness in het westen zo populair is, doordat het woord Mind erin zit. We zijn toch nog steeds heel erg gefocust op onze ratio. Het woord Mind maakt het minder zweverig, meer rationeel.


Mindfulness  = aandacht

Bij Mindfulness gaat het erom dat je je volle aandacht geeft aan wat je doet. Mindfulness kun je vertalen met opmerkzaamheid of aandachtigheid. Het gaat vooral over opmerken wat er op dit moment te ervaren is. Zet al je zintuigen maar in. Focus je volledig op waar je mee bezig bent.


Mindfulness  = hier en nu

Door iets je volle aandacht te geven, kom je automatisch in het hier en nu. Wanneer je in het nu bent, heb je geen zorgen over de toekomst en pieker je niet over dingen die gebeurd zijn. Je bent volledig in het heden aanwezig. Je accepteert alles zoals het is. Je neemt alleen maar waar, zonder oordeel.


Mindfulness-oefeningen

Om je een beetje op weg te helpen met mindfulness hieronder enkele oefeningen. Pik er maar eentje uit die jou het meeste aanspreekt en begin daarmee.

  1. Mindful ademhalen. Deze oefening kun je altijd en overal doen, of je nu staat of zit. Het enige dat je hoeft te doen is: stil zijn en je focussen op je ademhaling. Dit kan al in 1 minuut. Adem rustig in en uit. Adem in door je neus en uit door je mond, waarbij je de adem moeiteloos door je lichaam laat gaan. Laat je gedachten voor wat ze zijn, laat de dingen van de dag los. Concentreer je simpelweg op je ademhaling. Merk op wat de adem doet in je lichaam. Is de adem warm of koud? Gaat je ademhaling snel of langzaam? Probeer er niets aan te veranderen. Het is goed zoals het is, merk alleen maar op wat er is.

  2. Mindful waarnemen. Met deze oefening verbind je je met de schoonheid van je natuurlijke omgeving. Kies een natuurlijk object, bijvoorbeeld een bloem of de wolken, in je directe omgeving en bekijk dit een paar minuten heel geconcentreerd. Je hoeft verder helemaal niets te doen, behalve het ding te bekijken. Ontspan je en bekijk het alsof je het voor de eerste keer ziet. Onderzoek met je ogen elk stukje van het object. Voel je verbonden met het object en met de energie van de natuur.

  3. Mindful bewustzijn. Deze oefening helpt je om simpele dagelijkse taken meer bewust uit te voeren en te waarderen. Neem een taak die je iedere dag of meerdere keren per dag uitvoert en doe dat vanaf nu met je volledige bewustzijn. Bijvoorbeeld iedere keer wanneer je je laptop opent om te gaan werken. Doe dit vanaf nu met je volledige aandacht en volle bewustzijn. Voel je vingers op de laptop, ervaar het geluid dat de laptop maakt, neem het licht en de achtergrond afbeelding waar. Zet al je zintuigen maar in om dit iedere keer heel bewust te doen. Sta even stil bij wat de laptop voor jou betekent. Kijk wat voor handeling voor jou werkt om meer bewust mee aan de slag te gaan.

KADOOTJE: Nu 50% korting

Op deze meditatie en mindfulnessboeken.


Nu 50% korting op: "Mindfulness is goed voor alles" van Björn Prins & Anouk Decuypere of "De helende kracht van meditatie" van Andy Fraser.
Tik in je winkelmandje de kortingscode ‘focus1617’ in.

Deze actie is alleen geldig via LannooShop, van 1/12/2016 tot 31/1/2017. Op is op.

Bestel nu met 50% korting >>
 

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *