Overprikkeling: oorzaak en tips

Luxe

Heb jij ook weleens dat je overprikkeld bent? Ik bedoel dan dat er teveel zintuigelijke indrukken op je afkomen in een bepaald tijdsbestek. Je voelt je een beetje overweldigd. Ken je dat?


Wat zijn prikkels?

Voor mij zijn prikkels alle indrukken die je via je zintuigen binnen krijgt. Dat kan dus zijn: beelden, geluid, geur, gevoelens, alles wat je via je zintuigen waarneemt. Sommige mensen vinden het heerlijk om veel prikkels binnen te krijgen, terwijl andere mensen er minder blij van worden.


Overprikkeling

Wanneer je meer prikkels binnen krijgt, dan je aankunt, heb je last van overprikkeling. Iedereen kan last hebben van overprikkeling, maar sommige mensen hebben er sneller last van. Zo hebben mensen met autisme sneller last van te veel indrukken. Maar ook hooggevoelige mensen kunnen minder goed met veel prikkels omgaan.


Hooggevoeligheid

Hooggevoelige mensen (zo’n 5 tot 10% van de bevolking) verwerken prikkels op een andere manier in de hersenen. De filter die prikkels verwerkt is als het ware iets dunner, waardoor prikkels meer intensief bij hen binnenkomen.


Symptomen van overprikkeling

Overprikkeling kan zich op vele manieren uiten. Zo kun je last krijgen van:

  • Stemmingswisselingen

  • Vermoeidheid

  • Lusteloosheid

  • Spanning in je lijf

  • Minder goed slapen

  • Depressieve gevoelens

  • Ongeduldig zijn

  • Snel geïrriteerd zijn

Door overprikkeling is het ook vaak moeilijk om bij jezelf te blijven en inzicht in jezelf te krijgen. Zo kom je vaak in een vicieuze cirkel terecht.

Overprikkeling kan kortdurend zijn, bijvoorbeeld wanneer je naar een feestje gaat, maar ook langdurend. Wanneer je langdurig overprikkeld bent, heb je een verhoogde kans op burn out en overspannenheid.


Tips om teveel aan prikkels tegen te gaan:

Wanneer je bij jezelf merkt dat je snel overprikkeld raakt, kun je de volgende dingen doen:

  1. Zoek regelmatig de stilte op

  2. Mediteer

  3. Ga de natuur in

  4. Bescherm jezelf energetisch

  5. Kijk minder tv

  6. Schakel je social media uit


Hooggevoeligheid op lange termijn

Bovenstaande tips gelden met name voor kortdurende overprikkeling. Voor de lange termijn kan het goed zijn, om te leren jezelf energetische afschermen of om andere gewoonten aan te leren, zodat er minder prikkels binnen komen. Als hooggevoelig persoon is het zeer belangrijk dat je alert bent op overprikkeling en dat je goed voor jezelf zorgt.


Hulp nodig?

Speciaal voor hooggevoelige mensen die willen leren om er beter mee om te gaan, heb ik in samenwerking met Hooggevoeligheid in Balans de cursus Sensitief Sterk ontwikkeld. We gaan dan samen aan de slag met het thema Hooggevoeligheid.

Iets voor jou? Lees dan de informatie hieronder of kijk op cursushooggevoeligheid.nl.

Cursus Sensitief Sterk

In de cursus Sensitief Sterk leer je dat je niet de enige bent die de mooie eigenschap hooggevoeligheid bezit. Door middel van praktische aardings- & energetische oefeningen, maar ook verschillende creatieve opdrachten, ga je aan de slag met de volgende thema's:

  • Wat is hooggevoeligheid?
  • Hoe werkt het in relaties?
  • Hooggevoeligheid op je werk.
  • Hoe zorg je goed voor jezelf, zodat je niet overprikkeld raakt.
  • Wat te doen als je toch overprikkeld bent?
  • Wat kun je eraan doen om je snel weer beter te voelen?

Meer info op: www.cursushooggevoeligheid.nl


Misschien vind je dit ook leuk:


2 Reacties

  1. Germaine zegt:

    Ik lees de punten van de prikkels van overgevoeligheid. Ook al zeggen de specialisten dat ik in een burn out zit, wilde ik er de afgelopen maanden nog niet aan. Ik? Nee dat denk ik niet, moe misschien maar een burn out?
    De laatste 2 weken begint het te dalen en voel ik ook dat het zo is. Als ik dan dit artikel lees weet ik het zeker. Ik heb een burn out en moet het tijd gunnen.
    Ik lees dat je van Social media af moet gaan en geen tv moet kijken. Maar dit geeft mij juist nog het gevoel van verbonden te zijn met de buitenwereld.
    Ik ben van heel actief naar bijna niets gegaan dus een lijn met de buiten wereld is juist wel belangrijk voor mij.
    De cursus heb ik niet nodig gezien ik de hulp al krijg. Maar ik raad mensen wel aan om hun grenzen eerder te erkennen en niet te doen wat niet goed voelt. Anders overkomt je opeens het geen wat mij nu overkomen is.
    Ik zie het als een nieuwe kans om weer helemaal tot mijzelf te komen.
    Dus nee niet depressief maar juist een klein beetje optimistisch… Alleen zo verdomde moe…..

    • Carla Richie Carla Richie zegt:

      Beste Germaine,

      Wat vervelend dat je last hebt van een burn out. Bij een burn out is het inderdaad erg belangrijk dat je je grenzen aangeeft en goed blijft voelen hoe het met je gaat. Door goed te blijven voelen, zul je in de toekomst sneller voelen wanneer je een grens over gaat. Naast het beter omgaan met je grenzen, is ook sociale steun erg belangrijk ter voorkoming van een burn out. Wanneer je fijne mensen om je heen hebt, waar je op terug kunt vallen op het moment dat je dat nodig hebt, creëer je meer rust in je leven. Ook krijg je weer energie van de mensen om je heen, wanneer je samen leuke dingen doet. Dus blijf vooral je sociale contacten onderhouden.
      Zorg goed voor jezelf! Ik denk dat het gratis e-boek, balans in je leven, je nog wat verder kan helpen. Daar staan wat tips in, hoe je kunt zorgen voor een goede balans tussen activiteit & rust, en hoe je je grenzen kunt aangeven.
      Veel sterkte ermee, zorg voor voldoende rust en blijf vooral goed voelen hoe het met je gaat. Handel ook naar hoe je je voelt. Fijn te horen dat je er in ieder geval hulp bij hebt.
      Warme groet,
      Carla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *