Rust in je hoofd – verminder fladderende gedachten

solominviktor

Heb je moeite om je gedachten los te laten? Malen ze bij jou ook steeds door? Dan heb ik voor jou een paar tips zodat je rust in je hoofd kunt krijgen.

Je bent niet je gedachten. Je hebt gedachten. Je kunt zelf beslissen of je aandacht geeft aan je gedachten. Je kunt ze ook voorbij laten gaan.

 

3 tips voor meer rust in je hoofd

  1. Focus je aandacht. Richt je aandacht eens op iets anders bijvoorbeeld op je ademhaling. Wanneer je aandacht volledig bij je ademhaling zit, is er geen ruimte meer voor andere gedachten. Fladdert er toch een gedachte voorbij, laat hem dan lekker. Schenk er geen aandacht aan, denk alleen, hé ik heb een gedachte en concentreer je weer op je ademhaling.

  1. Schrijf het van je af. Een andere mogelijkheid om de maalstroom van gedachten los te laten, is het van je af te schrijven. Pak een vel papier en schrijf al je gedachten op. Door ze aan het papier toe te vertrouwen, zorg je ervoor dat je gedachten gezien zijn. Ze gaan minder om aandacht schreeuwen in je hoofd, waardoor het stiller wordt.

  1. Ga bewegen. Door te bewegen voel je je lekkerder. Wanneer je je lekkerder voelt, maak je je minder zorgen en zul je minder piekeren. Ook hierdoor zul je merken dat het automatisch rustiger wordt in je hoofd.

 

Visualisatieoefening: de rivier

Ga rustig zitten, voeten op  de vloer en je rug recht. Sluit je ogen. Stel je een landschap voor met een mooie rustig kabbelende rivier. Naast die rivier staat een grote boom, die zijn blaadjes laat vallen in de rivier. De blaadjes blijven drijven en worden langzaam door de rivier meegevoerd. Stel je nu voor dat iedere keer wanneer je een gedachte hebt, deze op een blaadje door de rivier wordt meegevoerd. Laat je gedachten gewoon opkomen en ze meevoeren op de rivier. Ga niet in je gedachten zitten, maar laat ze gewoon voorbij komen en meevoeren op de stroom van het water van de rivier. Open nu langzaam je ogen, rek en strek je uit.

Voel je je rustiger? Dit kun je ook gewoon in je dagelijks leven doen, laat je gedachten zich gewoon aandienen, maar ga er niet op in.

Leef in het nu

Een belangrijke om minder te piekeren en meer rust in je hoofd te krijgen is meer in het hier en nu te leven. Wanneer je in het nu leeft, ben je niet bezig met dingen die in het verleden gebeurd zijn en maak je je geen zorgen over iets dat eventueel zou kunnen gebeuren in de toekomst. Je bent en blijft met je gedachten in het nu. Om meer in het nu te leven, is mindfulness een goede training. Bij mindfulness draait het erom dat je je aandacht volledig focust op hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent. Je zit dan automatisch in het nu. Meer tips om te leven in het nu vind je in het artikel leven in het moment.

Naast mindfulness is gronden ook erg goed om minder te piekeren en in het nu te blijven. Je kunt dit gemakkelijk leren met de workshop Goed Gegrond die door Innerlijke Focus wordt gegeven. Kijk op de agenda wanneer er weer een workshop Goed Gegrond staat gepland.

Boeken over rust in je hoofd:

Op zoek naar meer balans in je leven?


Dan heb ik hier voor jou een mooi cadeautje. Dit gratis e-boek staat boordevol tips en oefeningen om meer balans in je leven te creëren. Zowel in je privéleven als op het werk.

Met uitleg over de werking van stress en wat je er zelf aan kunt doen om minder stress in je leven te ervaren.

Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt niet alleen het e-boek, maar ook wekelijkse stukjes geluk, ontspanning of vitaliteit in je mail.

Misschien vind je dit ook leuk:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *