Rustmomenten – lees het stappenplan

Innerlijke focus

Rust is belangrijk voor je lichaam en geest. Wanneer je even niet in de hoogste versnelling doorgaat, maar echt even een pauze neemt en ontspannen bent, op dat moment geef je je lichaam tijd om te herstellen. Je immuunsysteem kan dan aan de slag.

Werking van stress

Wanneer je gestresst bent, maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan. Deze hormonen zorgen ervoor dat je een topprestatie kunt leveren. Je ademhaling gaat sneller en je bent in staat om direct te reageren op wat er in je omgeving gebeurt. Je lichaam helpt je om alert te zijn.

Voldoende rustmomenten

Zolang je voldoende afwisseling hebt tussen stress- en rustmomenten, blijf je gezond en in balans. Wanneer de balans echter verstoord raakt, kan je immuunsysteem onvoldoende zijn werk doen. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig pauze- en rustmomenten in je leven inlast. Ga lekker op vakantie, maar zorg ook voor kleinere momenten. Even met een lekker kopje thee op de bank, zet het geluid van je telefoon uit en geniet van het moment.

Belang van rust voor je geest

Tijdens rust geven we ook de geest de tijd om alle indrukken die het heeft gekregen te verwerken en een plaatsje te geven. Ook daarom is het regelmatig pakken van een korte break belangrijk.

Stappenplan voor rust in je leven:

  1. Plan een momentje voor jezelf in
  2. Zet gewoon ergens een kruis in je agenda. Dat is speciale tijd die je voor jezelf reserveert.

  3. Geniet van de dingen waar je mee bezig bent
  4. Doe dingen waar jij blij van wordt: een wandeling in het bos, lekker op de bank met een stukje chocolade, een mooie film kijken, een heerlijke maaltijd koken. Kortom iets waar jij van kunt genieten.

  5. Voel wat het rustmoment met je lichaam en geest doet
  6. Neem even de tijd om te ervaren wat dat moment voor jezelf, het genieten van iets wat jij leuk vindt, met je doet. Voel in je lichaam wat er gebeurt.

  7. Roep af en toe datzelfde gevoel weer op.
  8. Ga wanneer je druk en onrustig bent in gedachten even terug naar dat gevoel van rust en genieten. Visualiseer dat je weer dat fijne ding aan het doen bent. Het geeft je op dat moment gelijk een klein beetje instant-rust.

Misschien vind je dit ook leuk:


2 Reacties

  1. Cor en Lenie de Groot zegt:

    Carla wat een mooie en duidelijke site.
    Veel succes !

  1. 21 oktober 2015

    […] Rustmomenten hoeven niet altijd heel lang te duren. Regelmatig even een pauze van 5 minuten werkt al zeer goed. Ga even koffie halen (en dan niet gelijk ook nog snel even iets anders doen :-D). Richt je aandacht op 1 ding tegelijk. Je zult merken dat wanneer je om het half uur even een korte break neemt, je concentratievermogen met sprongen vooruit gaat. Neem om de paar uur even een langere pauze. Door rust in te bouwen, ben je uiteindelijk veel productiever. Lees ook: Rustmomenten […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *