Ben jij wel eens bang?

Overwin je angst

Hoe vaak bespeur je diep in je zelf het gevoel dat je eigenlijk dit of dat zou moeten gaan doen? Maar het niet durft. Waarom laten wij ons eigenlijk voor een groot deel van ons leven (onbewust) leiden door angst?


Angst kent vele vormen

Angst kent vele vormen en als in ik mijn nogal best brede omgeving kijk, kan ik je vertellen dat er heel veel mensen leven in of met een bepaalde angst. Waaronder ik zelf.

  • Hoogtevrees (wat als ik val).

  • Bang voor verandering, (wat als ik het niet prettig vind).

  • Angst om belangrijke beslissingen te nemen ( wat als ik het verkeerde zou kiezen).

  • Bang om je baan op te zeggen waar je ongelukkig bent ( wat als ik geen andere baan vind).

  • Bang om die lang gekoesterde droom te realiseren ( wat als het me niet lukt).

  • Angst om te falen ( wat zullen mensen van mij vinden).

  • Angst om uit te spreken wat op je hart ligt ( wat als hij/zij me niet meer aardig vind).

En zo zijn natuurlijk nog tal van andere angsten. Hoe vaak laat jij je afremmen door angst?


Faalangst

Los van mij angst voor spinnen en ander kruipend ongedierte heb ik  zelf ernstig last gehad van faalangst. Mijn onzekerheid en perfectionistische trekken maakte het er niet makkelijker om daarmee om te gaan. Of ik nu over mijn faalangst heen ben? Dat durf ik niet te zeggen, want wie wilt er nou falen. Nobody I guess?

En toch hoort het een beetje bij het leven.  Want wanneer faal je nou eigenlijk? Je gaat ergens voor, je probeert iets nieuws, maakt eens een andere keuze. In het ergste geval pakt het anders uit dan gehoopt of verwacht. Maar heb je dan gefaald. Nee zeer zekers niet! Sterker nog je hebt er zelfs bij gewonnen! Moed, persoonlijke groei en ontwikkeling, ervaring, Wat heb je er van geleerd? Wat ging goed? En wat kan volgende keer beter? Wellicht heb je er een netwerk aan over gehouden. Enz. enz.


Je angst in de ogen kijken

Mijn angsten in de ogen aankijken is een behoorlijke strijd geweest (en dat is het soms nog). Maar door je angsten te confronteren leer je er ook anders naar te kijken. Ik (h)erken de angst. Maar ik vertrouw de inhoud niet altijd meer. Ik bedoel; angst is een natuurlijke reactie van het menselijk lichaam die ons waarschuwt op evt. gevaar van buitenaf (Laten we dat voor het gemak “gezonde angst’ noemen).

Maar daar tegenover staat de angst die we ons zelf min of meer hebben aangeleerd of onbewust van anderen hebben overgenomen. Angst die voornamelijk bestaat uit “wat als”?? Problemen zien en/of ontwikkelen die er nog niet zijn.

‘Wat als’ is de angst die we creëren in onze verbeelding, en die uiteindelijk een verlammend effect heeft op onze keuzes. Daarbij houdt het je vaak in je veilige niet zo avontuurlijke bubbel.


(Zelf)vertrouwen is de sleutel

Zelfvertrouwen is geloven dat je een kracht bezit, sterker dan je angst en twijfel

Je gelooft ergens in, je wilt er zelfs voor gaan. Maar er komt toch angst om de hoek kijken. Die innerlijke babbelbox die je toch nog van alles probeert wijs te maken. Hoe ga je daar dan mee om? Vraag je zelf af is dit gezonde angst? Is er dreigend gevaar? Is mijn angst reëel? Gebruik en luister naar je gevoel in deze. Je gevoel zit er vrijwel nooit naast. Beheers je gedachten en leg je Innerlijke Focus op positieve emoties en voed deze met positieve gedachten! Kom in actie. Wacht niet te lang. Dit is het moment om te doen wat je graag wilt doen.


Hoe bouw je zelfvertrouwen dan op?

Aan je zelfvertrouwen werken is van belang om de klappen op te vangen die het leven je soms uitdeelt. Door je zelfvertrouwen te vergroten, help je jezelf veerkrachtiger te worden om met verschillende aspecten van het leven mee te veren. Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden om je zelfvertrouwen op te bouwen. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn.  Maar hier volgen enkele suggesties die voor mij hebben gewerkt:

  • Geloof in jezelf ( je bent mooi, je bent slim, je bent sterk)

  • Schrijf lief en leed van je af

  • Luister naar je positieve zelf

  • Kom in beweging

  • chin up, borst trots

  • Niet te streng zijn voor jezelf (en voor anderen)

  • Leg de lat niet al te hoog

  • Accepteer dingen zoals ze zijn (laat de spanning los van wat zou moeten zijn)

  • Lach meer

  • Vier je successen

  • Neem de eerste stap

  • Daag jezelf uit, kom eens uit je Comfort Bubbel (vier het leven)

  • Leef je leven!

Boeken over angst overwinnen:

Misschien vind je dit ook leuk:


2 Reacties

  1. Hilde Weijmans schreef:

    Nora, dat heb je goed beschreven. Herkennen, bewustwording, actie.

  2. Ron Baars schreef:

    Leuk artikel Nora. Heel herkenbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *